Städlördag..


Lördag och vi har städdag här, tvättat, dammsugit, dammtorkat och torkat golv. Jimmy brukar adrig vara sådär värst ivgrig på att städa. Men idag vet jag inte vad som tog åt honom. Hela lägenheten skulle storstädas. Men inte mig emot. Gustav är hos mormor, så det var ganska lättstädat med bara en unge som gick efter och skulle hjälpa, eller stjälpa.
   Jag misstänker föressten att jimmy ville städa för att vi har bjudit hans mormor och morfar på lunch i morgon. Han ville väl visa upp ett presentabelt hem kan jag tro :)

Ivkäll ska jag hem till Ida och äta kulinarisk middag ;) Det blir trevligt, även om det hotas om skidskytte på tvn.

Jag har tänkt på att jag blir så glad när jag hör att någon eller något par har bestämt sig för att INTE skaffa barn.
Låter konstigt eller hur. Jag ska förklara..

Jag tycker det är så bra att en del människor har den självinsikten. Istället för att gå på grupptrycket ifrån vänner, familje och ja, i stort sett hela världen. Jag vet en del par, och människor som nog skulle leva ett lyckligare liv om dom inte skaffade barn. Men dom har lixom bara inte kommit på det själva. För jag tror inte att barn automatiskt gör en lyckligare, den känslan måste nog komma nånstans innifrån först. En vilja och en längtan..
Visst, barn skänker mycket glädje, det gör alla barn, det är klart att barn gör en glad. Men inte helt säkert gladare än innan. En del människor värderar nog frihet högre.

Och så finns det dom som har kommit på det, som vet att dom tycker för mycket om att vara ute sent på krogen flera dagar i veckan, resa runt i världen, jobba eller sova på nätterna och morgonen. Som har förstått att dom skulle bli olyckliga om dom inte fick göra allt det dära.

 En Sofia som jag vet, hon har alltid hävdat att hon inte vill ha barn. Och en gång frågade jag henne om det var så att människor blev provocerade när hon berättade det. Och precis som jag misstänkte så svarade hon att många blev väldigt provocerade. Men jag, jag blir bara glad. Jag prespekterar verkligen ett sånt beslut. Av vilken anledning det än må vara.
   Jag har inte förmågan att riktigt förstå beslutet, eftersom jag alltid velat ha barn själv. Men jag blir ändå glad och stolt över de människorna som har det styrkan och självinsikten att sätta sig själv främst. Och det är verkligen inget fel med det. Alla behöver ju inte skaffa barn. Det finns så många barn här i världen ändå. Och överbefolkning är ett av våra största problem.

Kommentarer
Postat av: sara

du är så klok...

2010-02-13 @ 16:05:58
Postat av: Ida

Det där var så sant.

2010-02-13 @ 21:52:59
URL: http://idarensar.blogspot.com
Postat av: Sara

När Jimmy är borta uppdaterar du mycket oftare! Är det inte dags för han att dra iväg till Gävle snart? ;)

2010-02-19 @ 16:30:54
Postat av: Minis

Håller med sara.. tycker jimmy ska åka bort snart ; )

2010-02-19 @ 23:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0